Rohuküla sadama ajalugu

Rohuküla sadam asub Läänemaal Ridala vallas Väinamere idakaldal, Haapsalu linnast 9 km kaugusel.

Rokel oli iidse randumiskohana mainitud esimest korda 1208 aastal. Rohuküla küla tolleaegse nimega dorpt Rhuesz tekkis keskajal ja seda asustasid rootsi vabatalupojad. Esimest korda on ürikutes mainitud seda nime aastal 1524.
Rohuküla sadamast veeti välja paasi ja lupja. Rohukülast kagus asub Raikküla lade, mille ilmastikukindlat paasi Ungru ehituslubjakivina on kastutatud väga kaua.
Talllinn – Haapsalu vahelist raudteed pikendati 20.sajandi alguses kuni Rohuküla sadamani.

I maailmasõja eel rajati sinna Tsaari-riigi poolt sõjasadam ja miinilaevastiku tugipunkt, mis purustati oktoobris 1917 enne Saksa okupatsiooniväe tulekut. Sadamas oli kaks basseini: lõuna- ja põhjabassein. 1920/21 sadam taastati, viidi selleni raudtee ja sadam võeti kasutusele rannasõiduks, peamiselt ühenduse pidamiseks saartega.

Pärast II Maailmasõda põles sadamasild ja 1995 aastani oli kasutuskõlblik vaid lõunabasseini sild, kus peeti ühendust Hiiumaa ja Vormsiga. Sadam kuulus Tallinna Merekaubasadamale.

Praegune sadamahoone on ehitatud 1974/75 aastatel.
1994.aastal anti Rohuküla sadam EV Teede- ja Sideministeeriumipoolt moodustatud RAS “Saarte Liinid” omandisse.

Heltermaa sadamast väljuvad Rohuküla – Heltermaa ja Rohuküla – Vormsi parvlaevaliinid. Parvlaevaliine haldab AS Saaremaa Laevakompanii, kes on liinile toonud mugavamad ja kaasaegsemad alused (Skania, Ofelia).

2000 aastal sai sadam uue valgustuse, sadama territoorium sai uue asfaltbetoonkatte ja uue liikluskorralduse.