Kuivastu sadama ajalugu

<< Tagasi Kuivastu sadama pealehele

 

Sajandeid on saarte ühendus mandriga toimunud üle Suure väina Virtsu ja Kuivastu kaudu. Teated sadama olemasolust Kuivastus pärinevad 17.sajandi keskpaigast. Regulaarse ühenduse aluseks olid Rootsi riigivõimude tolleaegsed küüdi- ja postiveokorraldused. Postiveoga pandi alus reisijate ja kaupade korrapäraseks üleveoks.

 

Ühenduse pidamine mandri ja Muhumaa vahel oli 17.sajandil tehtud ülesandeks Virtsu sadamas asunud kõrtsile, kus peeti üleval 6 sulast, kes suure paadiga vedasid üle väina reisijaid ja kaupu.

 

1794.aastaks oli korraldatud postijaama töö ka Kuivastus, milleks oli algul kohandatud kõrts. Esimene postijaam ehitati Kuivastusse aastal 1835.

 

Ühendusepidamiseks oli eriline laevatüüp, väina uisk. See oli lai, suhteliselt väikese süvisega 10-12 m pikkune pealt lahtine purjepaat. Uisuühenduse ajal oli Kuivastus uisusadam s.o. 7 jala (2,13m) sügavune puusild.

 

1888.aastal jõudis Suurde Väina esimene aurulaev "Sirius". 1902.aastal saabus väinale uus jäälõhkuja tüüpi aurulaev "General Surovtsev", mis oli 5 korda võimsam.

 

See tingis sadama laienduse. Riigi poolt väljapakutud töö võttis teha Koguva küla mees Jaan Schmuul. 1903.aastal valmis sadamasilla pikendus.

 

1920.aastate algusest sai saarte ja mandri vahelise laevaliikluse korraldajaks Balti Päästeselts, millele hiljem lisandusid Sergo ja Ko rannasõidulaevad. Vaatamata Kuivastu sadama süvendamisele ning rekonstrueerimisele ei suudetud korraldada ladusat laevaühendust üle väina. Näiteks jäälõhkuja "Jüri Vilms" ei pääsenud sadamasse, kuna sadam oli madal (3,3m).

 

Teise Maailmasõja järgsel ajal tõusis Kuivastu sadama osatähtsus. Sadam kuulus Tallinna merekaubasadamale. Vahetult peale sõda tegid vedusid mootorlaev "Merkuri" ja praamlaev nr.1.

 

1955.aastast oli käigus reisilaev "Morjak". 1956.aastal tuli ühendust pidama uut tüüpi praam-jäälõhkuja "Sõprus", millele järgnesid "Suurupi", "Severodvinsk", "Viimsi".


Alles praam-jäälõhkuja "Tehumardi" töölerakendamisega 1974.a. tagati ilmastikust sõltumatu ühendus Kuivastu ja Virtsu vahel. 1993.aastal valmis uus sadamahoone.

 

1994. aastal anti Kuivastu sadam EV Teede- ja Sideministeeriumi poolt moodustatud RAS Saarte Liinid haldamisele. Laevaühendust teostab AS Saaremaa Laevakompanii. 1997.a. toodi liinile tänapäeva nõuetele vastav parvlaev "Regula".


Alates sellest ajast on pikendatud sadamakaid, süvendatud akvatooriumi, ehitatud uued kaldarambid.